Innehåller reklam för Visma.
Team Lost är nu mer även Team Lost AB. Som för alla företag innebär det såklart även att bokföringen ska skötas. Hur gör man då om man ska sköta bokföringen själv? Här kommer några av våra tips.
Du behöver ett program
När vi började titta på runt på marknaden efter bokföringsprogram var det viktigaste att programmet är online. Alltså att vi kan sköta bokföringen var som helst. En annan fördel är att det tas automatiska backuper och säkerhets kopior.
Finns det någon support?
Förr eller senare att köra fast och behöva hjälp, det gör nämligen alla. Då är det viktigt att det både finns en lättnavigerad hjälpguide men även en support du kan ta hjälp av. Till många program finns också instruktionsfilmer kopplade, de är lätta att förstå och hjälper dig att komma in i alla funktioner.
Enkelt
Klicka gärna runt i en demoversion inan du köper programmet. Det ska uppleva det som enkelt och du ska känna att det passar dig och din verksamhet.
Skalbart
Många bokföringsprogram går att bygga ut. Du kan alltså börja med en version och sedan koppla på flera moduler i takt med att din verksamhet växer.
Koppla ihop med banken
Genom att föra över filer mellan ditt bokföringsprogram och bank sparar du dubbelarbete och minskar risken för felbetalningar.
Vi har valt Visma eEkonomi som vi tycker passar bra för vår verksamhet. Det är online, lätt navigerat, enkelt och skalbart. Vi kommer att sköta all bokföring själva. Eftersom programmet är online så passar även dig som vill sköta delar av din bokföring själv. Du kanske vill sköta faktureringen själv medan en redovisningskonsult gör resten.
Förutom att Visma eEkonomi har en koppling till banken med betalningar så har de även en funktion så du kan koppla ihop programmet med banken så mycket av bokföringen kan gå på autopilot.
2 kommentarer
Hej, bra inlägg!
Jag har också försökt att välja vilket bokföringsprogram till mitt nystartade bolag som sysslar med eventfotografering. Har ni haft något annat bokföringsprogram än visma och har ni någon erfarenhet av deras support än? Tycker att det känns viktigt att kunna få hjälp nu till en början både med bokföringsfrågor och att sätta upp konton.
Snubblade på en sida som tog upp flera program: http://xn--bstbokfringsprogram-gwb89a.se/ och där verkade visma också ligga bra till! Men det verkar också finnas gratis program som typ bokio. Har ni några erfarenheter av bokföring sedan tidigare?
Hej, Ja vi har testat på olika program tidigare. Direkt när vi bytte till Visma behövde vi lite hjälp med inställningar i programmet och chattfunktionen fungerade väldigt smidigt.
Vi vet inget om Bokio men är det helt gratis brukar det ofta vara några tjänster som man behöver som man då behöver betala för.
Lycka till med val av bokföringsprogram!