Järabacken halvmara – en jobbig utmaning

Vi har tidigare skrivit om att vi tränar backträning varje vecka och förra årets började vi fundera på att springa en halvmara i backen, alltså 21 km. Patrik hade räknat och kommit fram till att det skulle bli 30 varv upp och ner. Normalt springer vi 7 varv per vecka så detta skulle bli en riktig utmaning.

Foto: Simon Pettersson

Brutal backe

Vi åt en ordentlig frukost och åkte till backen för att starta vid 09.00. Värmen var redan påtaglig och vi visste att det skulle bli en tuff dag. Backen vi sprang i heter Järabacken och ligger i Jönköping. Den är ca 650 meter lång.

Foto: Simon Pettersson

Vi var ett gäng som sprang och krigade i backen. Det var 100% pannbensträning och en sjukt tuff utmaning. Mycket tuffare än vi nog kunde anat. Värmen gjorde det ännu jobbigare än vanligt. Vi hade energistation vid botten av backen och såg till att fylla på med mycket energi och vatten. Solen sken och det var inte mycket till vind.

Foto: Simon Pettersson

Efter 10 vändor började det kännas i kroppen. Det gick automatiskt segare att springa och allt blev bara jobbigare.

Det tog oss lite mer än 3 timmar att springa upp och ner och vi var väldigt trötta och stolta när vi var klara.  Alla som var med klarade utmaningen att springa 30 varv, sjukt imponerande! Tanken är att detta blir ett återkommande event men kanske inte i juli när det är som varmast. Vi hoppas såklart att fler vill hänga på och springa nästa år. Man behöver såklart inte springa hela utan det går bra att gå med. Man kan även dela upp sträckan i lag och göra tex 15 varv var. Backträning är jobbigt hur man än gör. Det är en ordentlig utmaning för både kropp och knopp och man är verkligen stolt när man är klar.

Se videos på TikTok @fanny_josefine @patrikwidell

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.