Hem Äventyr Weekend i Nice

Weekend i Nice

av Team Lost

Vi tog ett break ifrån den svenska hösten och åkte ner till Nice för att springa French Rivera Marathon Nice- Cannes. Vi passade på att åka ett par dagar tidigare för att få uppleva lite mer av den franska rivieran. Att flyga till Nice går smidigt och när man väl landar är det bara några kilometer till stan.
Vi bodde centralt på Hotel de France under hela vår weekend. Ett litet mysigt hotel med hjälpsam personal.

Äventyrsdag i Cannes

Några mil från Nice ligger Cannes som mest är känt för sin filmfestival. Vi började en en rundvandring på mysiga små gator i stan, besökte en marknad och sedan vidare mot hamnen.

I hamnen väntade en ribbåt som tog oss ut mot några öar. Mellan dessa öar finns det ett ekomuseum, ett riktigt speciellt museum då det är beläget under vattnet. Det var alltså dags att byta om till våtdräkt och hoppa ner i vattnet för att simma. Totalt 6 olika statyer fanns på botten och det var lite som skattjakt att simma runt och leta. Vattnet var klarblått och magiskt fint.

Efter simäventyret åkte vi vidare mot en ön Saint-Honorat som ägs av munkar. Här har de vinodlingar och driver en restaurang La Tonnelle. Vi åt en god lunch och gick runt och utforskade ön.

Sedan blev det båt tillbaka till fastlandet och vidare hemåt mot Nice igen.

Vi upptäcker Nice

Dagen innan loppet fixade lopparrangören en frukost löpning. Vi och många många fler anslöt snabbt till stranden. Här sprang vi några kilometer längs med stranden och avslutade sedan med ett dopp i havet.

Vi mötte upp vårat ”gäng” för helgen. En grupp av andra löpare som också inspirerar via sociala medier.

Lunchen åt vi på restaurangen Bocca Nissa. En restaurang som serverar tapas och det var verkligen en supergod mat. Båda gillade efterrätten bäst. En citronpaj med glass. Den var något speciellt.

Sedan var det dags att upptäcka mer av staden genom att åka segway.

Vi åkte runt på små gator i staden och tog sedan uppåt mot en plats med magisk utsikt över hela Nice. Här fanns det även ett super häftigt vattenfall.

Efter lite vila blev det sedan middag och uppladdning inför loppet. Middagen åt vi på den populära pizza/pasta restaurangen La Voglia. Maten var vällagad och god och kön utanför ringlade lång när vi lämnade.

Race day

Klockan ringde 05:30 och hotellet hade öppnat frukosten extra tidigt eftersom många skulle springa loppet. Över 10 500 deltagare sprang den 14e uppladan av French Rivera Marathon Nice- Cannes. Loppet startar i Nice och går sedan längs med kusten bort mot Cannes. Förutom maraton distansen fanns även 20 km och stafett. Vi valde att springa 20-kilometersloppet.

Starten låg ca 10 minuters promenad från hotellet och det var en magisk morgon. Klarblå himmel och precis lagom varmt. Trots mycket folk och många deltagare var allting väldigt väl ordnat. Många funktionärer och ordning och reda. Trots att många fransmän endast kan franska var allt kring loppet väldigt tydligt.

Vi hoppade in i olika startgrupper. Fanny skulle springa lite snabbare och Patrik lite lugnare. Starten gick och först ut var några paraidrottare som rullade fram. Sedan drog eliten iväg innan vi vanligt dödliga fick springa iväg.

Trots att över 10 500 personer startade samtidigt så blev det aldrig trångt. Många gator var avspärrade och banan var tydligt markerad. Vi var lite oroliga att det kanske skulle bli en varm dag men eftersom starten gick vid 08:00 han vi springa innan det blev varmt för dagen.

Fanny hittade ett bra tempo och känsla för dagen och sprang in som 5e dam och väntade sedan in Patrik som kom i mål en stund senare. Vi hade både ett härligt lopp.

I mål väntade en fin medalj. Precis vid målet fanns även tåget som går både till Cannes om man vill kolla på målgången i maraton eller ta tåget tillbaka till Nice. Vi valde att göra det sistnämnda och åka tillbaka och vila.