Hem Äventyr Äventyrsweekend i Småland

Äventyrsweekend i Småland

av Team Lost

(inlägget är ett samarbete med Visit Småland)

Vi packade bilen full med grejer för helgen och åkte iväg med barnen för en hel helg med äventyr och bara ett par timmar bort från Jönköping.

Fredag

Vårt första stopp på helgen var Getnö Lake Åsnen Resort. Sista biten fram var superfin och ett riktigt naturparadis. Getnö ligger vis sjön Åsnen och är den enda naturliga vattenvägen in i Åsnens Nationalpark. Getnö Lake Åsnen Resort har en camping med plats för 150 platser och det finns även fritidsstugor vilket vi bodde i. Stugorna låg med en stor tomt runt och nära ca 5 minuter från vattnet.

Efter att vi hade checkat in fick vi dagens middag som var en grillkorg. Vi tände grillen, barnen spelade lite fotboll och sen var det dags för mat. Det var en del mygg så ett tips är att packa ned myggmedel. Efter maten gick vi ner till vattnet för ett kvällsdopp i solnedgången.

Lördag
Dagens fruskot bestod av en frukostkorg vi fick levererad till stugan. Vi fick info och kartor om naturreservatet och paddlingen innan vi gav oss iväg. Vi hyrde 2 kajaker och en kanot och åkte ut på sjön.

Vi paddlade en stund innan vi stannade för lite bad och fika. Vi hade verkligen lyckats tajma in super fint väder.

Åsnens Nationalpark består till viss del av en unik insjöskärgård med massor med små öar. Vi han bara se en liten del men det finns massor mer att upptäcka.

Getnö var super mysigt och vi hade kunnat stanna mycket längre. Tillbaka från kanot/kajakturen packade vi ihop våra grejer och åkte vidare ca 1 timme mot Korrö.

På Korrö åt vi en supergod lunch innan det var dags för nästa aktivitet som var mountainbike.

Vi cyklade iväg och det blev en tur på ca 15 km. Korrö är poppis vilket märks då det var mycket folk. Här finns massor med fina leder att cykla på och du hittar bla Utvandrarleden som är en 120 km lång rundled för både cykling och vandring.

Nästa stopp var Grimsnäs Herrgård, ett super mysigt B&B. Vi blev varmt välkomnade och checkade in i 2 rum i herrgården innan det var dags för middag. Vi åt en supergod middag och sedan cyklade vi ner för att se solnedgången vid sjön när.

Söndag

Efter frukostbuffé var det dags att åka vidare till den sista aktiviteten, Zipline på Little Rock Lake. Vi har testat på zipline tidigare på Isaberg Mountain Resort och i Kroatien. Men nu var vi alltså på väg till Europas största zipline-anläggning med 16 linor och där den snabbaste kan gå upp mot 90 km/h.

Vi fick en ordentlig genomgång innan vi gick upp i första tornet. Guiderna var proffsiga och säkerhetstänket högt. Fanny är lite höjdrädd men det löste sig genom att hon fick åka med en av guiderna för att den värsta höjdrädslan skulle försvinna. Vi gjorde den röda banan som bestod av 8 linorna i olika längd och höjd.

Detta var verkligen en aktivitet som vi tycker var superkul. Tillbaka på anläggningen väntade lunch innan det blev bad i klippbassängen innan vi åkte hemåt igen.