Så tränar du inför ett lopp i fjäll/berg

Samtidigt som sommaren närmar sig så närmar sig även alla lopp i fjällen. Det finns ju en hel rad av fina lopp i fjällen. I sommar ska vi besöka Kia Fjällmaraton veckan för 3e året i rad. Vi tänkte dela med oss av lite tips hur du kan träna inför lopp i fjällen.


Många kanske tycker fjällöpning är lite skrämmande eftersom loppen oftast innehåller en hel del höjdmeter. Fjällöpning är oftast snällare mot kroppen än tex löpning på asfalt eftersom underlaget i fjällen är mjukare. Tempot brukar även vara lugnare.


Tips på träning

  1. Underlaget
    I fjällen är underlaget ojämnt och varierande. Det kan vara riktigt torra och steniga partier och lika väl sumpiga och blöta partier. Träna i löpning i varierande terräng hemma. Ge dig ut i skogen och spring små stigar.
  2. Backar
    Backträning är jobbigt men du kommer vara glad på loppet att du gjort träningen innan. Leta gärna upp lite längre backar för att vänja kroppen att röra sig uppför utan avbrott. Leta gärna upp en skidbacke om det finns i närheten. Du behöver absolut inte springa uppför utan att gå uppför är riktigt bra träning det med. Träna även på utförslöpningen, slappna av och försök hitta en härlig känsla.
  3. Fotstyrka
    Trixigt underlag är jobbigt för dina fötter så det är viktigt att du förbereder med att bygga dina fötter starka. Den enklaste träningen är att gå barfota i skogen. Börja inte för långt.
  4. Träna med utrustning
    På lopp i fjällen behöver du oftast ha med dig speciell utrustning, väska med extra tröja, jacka osv. Kolla upp detta i förväg och träna med det du ska ha på loppet så du kan känna om det tex skaver.
  5. Energi
    Träna på att springa och få i dig energi. På lopp i fjällen kommer du behöva få i dig energi under tiden och det är bra att vänja kroppen med energi.

Lycka till med din träning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.