Sommaren innebär vila och återhämtning för många och nu när hösten kommer vill man ta tag i träningen igen. Men hur kommer man igång igen?  Här kommer våra bästa tips.

5 tips – kom igång med träningen

  1. Börja lugnt
    Du har säkert hört det förut men börja lugnt. Sätt inte upp orimliga krav och att du ska träna fler pass varje dag. Tänkt långsiktigt och öka upp träningen vecka för vecka.
  2. Sätt upp mål
    Att sätta upp ett mål med din träning kommer göra att du blir mer motiverad och det blir lite lättare att komma iväg och träna de dagar du helst vill stanna i soffan. Sätt gärna upp ett långsiktigt mål och några delmål på vägen. Stanna upp och var nöjd när du når delmålen.
  3. Träna med en kompis
    Att träna med en kompis är kul och risken att du hoppar över passet minskas. Vi tränar en hel del pass ihop och kan pusha och peppa varandra.
  4. Hitta din träningsform 
    Alla träningsformer passar inte för alla. Vissa gillar löpning, andra simning eller cykel. Testa dig fram och hitta den träning du gillar. Men var också medveten om att all träning oftast är jobbig i början om du är otränad.
  5. Ge inte upp! 
    Det finns dagar då det kommer ta emot. Att hoppa över och vila någon gång när kroppen är trött är klokt men att stanna i soffan gång på gång när du bara känner dig lat kommer inte hjälpa dig att nå målen.