Hem Blogg Vi åker på road trip

Vi åker på road trip

av Team Lost

Vi fyllde vår bil från Mabi hyrbilar full med grejer och började köra norrut med Åre som mål. Vi hade nämligen hittat att det fanns en del lopp under fjällmaraton veckan och Salomon 27K lät spännande.

Dag 1 – Tält mys

Vi började med att åka i några timmar och googlade lite platser för natten på vägen. Det regnade lite. Men till slut hittade vi en fin tältplats i Sjötorp.

Dag 2 – Tältnatt på fjället i Vemdalen

Vi fortsatte vår resa norrut och hade spanat in Vemdalen. I Vemdalen hade vi hittat en liten fin fjällsjö som såg ut som en perfekt plats för natten. Vi vandrade upp på fjället och väl uppe kom det regn och blåst. Vi fick upp tältet mellan regnskurarna och fick en kall men mysig natt på ett blåsigt fjäll.

Dag 3 – Ristafallet och Totthummeln

Vi åkte vidare norrut och på vägen stannade vid Ristafallet och åt lunch.

Ett super fint vattenfall där även filmen Ronja Rövardotter spelades in.

Vi åkte vidare mot Åre och checkade in på Holiday Club Åre för en natt i värme. Hotellet ligger centralt i Åre och har det mesta så som pooler, spa, gym, restaurang och grym service.

Vi checkade in och bytte sedan om för att ge oss vidare ut på en tur upp på Totthummelns topp. En tur som är lagom lång med fina vyer över Åre.

Tillbaka på hotellet passade vi på att bubbla lite bubbelpool.

Dag 4 – Tännforsen och Mullfjället i regn

Vi vaknade upp till regn och rusk väder. Efter en god frukost packade vi ihop och checkade ut och åkte vidare mot Tännforsen. Ett av Sveriges största vattenfall. Ett mäktigt och stort vattenfall som var väldigt poppis även om regnet öste ner.

Nästa stopp blev Mullfjället för en blöt men mysigt löptur på fjället.

Turen blev på ca 3 timmar och 16 km och vi var rätt ensamma på fjället. Det går snabbt att komma på på fjället för fina vyer och en riktigt fjällkänsla. Vi bytte sedan om och åt lunch i Åren innan vi åkte vi vidare mot Vålådalens Fjällstation där vi checkade in för att bo i några nätter.

Vålådalen ligger i södra Årefjällen ca 35 minuter från Åre. Här finns olika typer av boenden, både stugor och hotellrum. Det finns både restaurang, cafe och kök så man kan laga egen mat. Här finns en hel del olika aktiviteter för alla åldrar.

Dag 5 – Blanktjärn

Vi vaknade upp till fint väder och åkte bort till Ottsjö där starten av Salomon 27K går. Fjällmaraton har byggt upp ett litet loppcenter och vi hämtade ut nummerlappar och fixade med platser till loppet. Vi åkte sen bort till Trillevallen för att se Salomon 27K löparna gå i mål.

Tillbaka i Vålådalen lånade vi cyklar för att cykla bort till Blanktjärn som ligger ca 6 km från Vålådalen.

Blanktjärn är lite speciell eftersom allt vatten kommer underifrån berget och drar med sig kalk och ger sjön den fina blå färgen. Det va sjukt häftigt! Kändes som riktiga alpsjöar ☺️ Vi hade planer på att ta lite fina löparbilder och kanske ta ett dopp men det är numer avspärrningarna överallt så man får inte gå utanför stigen. Lite tråkigt men man ska respektera naturen och låta den växa upp igen.

drönar video över Blanktjärn

Dag 6 – Salomon 27k

Loppdag, vi vaknade och åt en ordentlig frukost innan vi åkte vidare till Ottsjö där vi parkerade bilen. Det var dags att starta Salomon 27K under konceptet valfri dag. Vi startade loppet och blippade tiden på de kontroller som fanns. Det var lugnt i spåret och vi stötte på några till som sprang loppet. Eftersom det regnat en del sista tiden var det rätt blött och lerigt på vissa ställen men många partier var fina små fjällstigar.

Super fint lopp som verkligen recommenders
Väl i mål fick vi sedan ingick det sedan transfer tillbaka till bilen.
Vår Kia från Mabi hyrbilar är perfekt för äventyr!

Vi åkte tillbaka till Vålådalen och vilade upp oss och bubblade bubbelpool.

Dag 7 – hemåt igen

Vi vaknade upp och checkade ut från Vålådalens fjällstation och började köra hemåt igen men hoppas komma upp för flera härliga fjälläventyr igen.
På vägen hem stannade vi till en natt i Enköping eftersom Fannys föräldrar låg i gästhamnen med båten.