10 tips – Så hinner du med träning i…

Regelbunden fysisk aktivitet är en bra grund för både ökat välbefinnande och minskad sjukdomsrisk. Utmaningen för de flesta människor är inte nödvändigtvis att komma igång med träningen, men ofta att fortsätta träna regelbundet.

  • Friskare – Minska sjukfrånvaron
  • Gladare – Minska stress och depression risker
  • Effektivare – Mer motiverad personal
  • Mer välmående – Fysiskt och psykiskt

Men hur får du tid för träning i vardagen när kalendern är full med arbete, familj, aktiviteter osv? Vad kan och hur kan man inkludera vardagsmotion? 

10 tips på träning i vardagen 

  • Planera i förväg
     Planering gör det enklare. Ta fram kalendern, blockera en tid  2, 3, 4 eller 5 dagar i veckan – allt beror på dig och hur många pass du hade tänkt att få till. Planera dina dagar med denna blockerade tiden i bakhuvudet. Gillar du morgonträning? Se till att ha väskan packad innan du går och lägger dig och ta träningen på väg till jobbet. Tränar du efter jobbet så planera så att du har väskan med dig och slipper åka hem om (det är oftast då man fastnar i soffan) för att byta om.
  • Gör det DU tycker är kul!
    Om det så är att träna i grupp, gå promenader, träna på gymmet etc etc. Gör det! Det viktigaste är inte VAD man gör, det viktigaste är ATT man gör det.
  • Börja lätt
    Boka inte in för många och hårda pass direkt. Det är bättre att boka in några få och klara av det än att boka in många och känna en stress över att de kanske inte blir av. Börja lugnt med såväl övningar, vikter som pass.
  • Glöm inte musiken!
    Forskning visar att musik gör att vi höjer vårt tempo när vi tränar! Vi upplever ofta en större träningsglädje med musik. Gör en spellista med DIN favoritmusik och fixa ett par bra hörlurar. Här är vår favorit lista.
  • Var inte för hård mot dig själv
    Kunde du inte genomföra hela passet eller fick du ta bort ett pass i veckan. Tänk på allt du lyckats träna och lägg inte för stor vikt vid det som inte blivit som du tänkt dig.
  • Kombinera träningen med annat du vill göra
    På jobbet: Ta ett powerwalkmöte med kollegorna runt kvarteret i stället för att sitta ner i konferensrummet. Träffa kunden på tennisbanan i stället för på en restaurang.
    Med barnen: Passa på att göra knäböj varje gång du tar upp leksakerna från golvet. Träna armmusklerna när du lyfter barnet högt. Om du har äldre barn, spring, klättra och lek i deras tempo. Åk på aktiva semestrar med familjen.
    Med kompisen: Nästa gång din vän föreslår fika, kontra med en aktivitet, till exempel ett yogapass eller en promenad runt sjön. Ta en cykeltur i stället för att avhandla det senaste över telefon.
    Med din partner eller dejt: I stället för att gå på bio kan ni ta en skogspromenad, ta en drop in-kurs i salsa eller gå på ett spinningpass ihop?
  • Effektivisera
    Har du en extra stund innan jobbet kan du hoppa av några hållplatser innan den du brukar gå av på och promenera sista sträckan. Alternativt parkera bilen längre bort från jobbet än vanligt. Ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan. Gå till matbutiken istället för att ta ett färdmedel dit. Har du en långlunch kan du kanske klämma in ett träningspass. 30 minuter räcker gott och väl om man tränar effektivt och målmedvetet. Har barnen träningar, passa på att träna samtidigt. Vi har några enkla hemmaträningspass som passar hela familjen.
  • Återhämtning
    Lika viktigt som det är att planera in och utföra träningen och alla andra vardagssysslor är det är vila. Om du aldrig ger dig själv tid att återhämta dig kommer du aldrig att kunna få dina vardagar att gå ihop. Försök att ha en dag i veckan då du är ledig och har tid till fullständig återhämtning. Det här betyder inte att du ska ligga still utan det utan att du inte bör utsätta dig för fysisk eller psykisk stress.
  • Matlagningen
    Beroende på hur din arbetsvecka ser ut kan det vara vara en bra idé att planera veckans mat och matlagning. Du sparar tid på både att storhandla och göra storkok som räcker flera dagar.

Ta hjälp 
Delegera uppgifterna därhemma. Medan resten av familjen städar lördag förmiddag kan du ta ett gympass och det­samma kan du göra medan din partner lagar kvällsmat på onsdagen. Barn behöver inte vara så stora innan de kan hjälpa till i hemmet, och trots att det till en början kan kännas krångligt så kan deras hjälp frigöra mycket tid som du kan lägga på din träning.

Lycka till med träningen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *