Hem Blogg 365 (366) dagar med burpees

365 (366) dagar med burpees

av Team Lost

Burpees är en övning många har något att tycka och tänka kring. Antingen älskar man övningen eller så hatar man den. Det sist nämna kanske är det vanligaste, hatade burpees! Den 1a januari drog Patrik igång en 365 dagars utmaning. Vad händer om du gör burpees varje dag i ett år? Håller kroppen ihop? Blir det tråkigt? Här får du veta effekterna efter ett år av Burpees!

Burpees är en av de mest effektiva helkroppsövningar du kan göra. Den kan göras överallt och du behöver inga hjälpmedel. Burpees riktar sig mot alla muskler i kroppen och du tränar din kardiopulmonala träning genom att upprepade gånger ta din hjärtfrekvens upp och ner. Burpees kanske också är den mest effektiva och optimala övningen 2021 då många vill undvika gym pga Covid-19.

Vi har tidigare skrivit ett inlägg om hur vi kände efter 100 dagar som du kan läsa här.  Upp till 100 dagar gjorde vi båda utmaningen och från dag hundra gjorde Patrik utmaningen själv. Utmaningen går ut på att du ökar en burpee varje dag. Dvs första januari gör du 1 burpee medan 31a januari gör du 31. Sedan fortsätter du öka en varje dag. Det blir alltså tuffare för både kropp och knopp varje dag. Här kan du även läsa ett inlägg hur det kändes efter 300 dagar.

Det händer när du gör burpees i 365 (366) dagar

Någonstans runt 200 burpees om dagen eller fler började det kännas som ett ordentligt träningspass. Vissa dagar var det lättare och andra dagar jobbigare då kroppen kändes tröttare. Ofta delades passet upp i olika set burpees med olika många reps. Ju längre in i utmaningen desto svårare var det att kombinera med annan träning eftersom totalbelastningen då blev hög. Gillar du dagar för återhämtning och vila är denna utmaning inget för dig. Det som var tuffast under utmaningen var inte själva burpeesarna utan det mentala. Att varje dag göra många burpees även om det är sent på kvällen, om du känner dig trött eller inte har lust. Det blir verkligen mentalträning på slutet. Vill du göra burpee passen med lite varierade upplägg hittar du olika förslag på pass här.

1. Spänst

Eftersom burpees innehåller ett litet hopp är det en effektiv övning för att bli spänstigare. Ju fler burpees det blir desto mer kan du behöva variera tempo och hopphöjd på dina burpees. Ett bra alternativ är att göra några långsamt och lägga in några snabbare, burpee intervaller.

2. Starkare i armhävningar

Bröst och axlar får verkligen ordentlig träning. Du kommer blir både starkare och uthålligare i armhävningar vilket kan vara bra för andra övningar. Det kan hända att du kommer känna dig trött och sliten vissa dagar. Gör lugna burpees i några dagar och vila mycket mellan seten så kommer du återhämta dig även om du inte har hela vilodagar.

3. Hungrigare

Genom att få upp pulsen en stund kan din hunger även få en boost. Ju längre in i utmaningen du kommer desto längre tid får du en pulshöjande aktivitet. Man gör även av med en hel del energi så du behöver även äta lite extra.

4. Mentalt starkare

Burpees är en mentalt jobbig övning och det gäller att bit ihop. Ju längre tid det går på utmaningen desto mer utmanade blir det. Du kommer utvecklas i zonen där det inte är bekvämt. Du kommer vilja sluta men är du bara mentalt stark kommer du klara det. Tränar du burpees varje dag blir du mentalt starkare vilket kan vara bra i många olika tillfällen i livet.

5. Bättre på burpees samt bättre flås

Det kanske är självklart men genom att göra burpees varje dag blir du bättre på burpees. Du känner även hur din kondition blir bättre eftersom burpees är en flåsig övning.

365 Burpee Challenge, vad går det ut på?

Utmaningen Patrik genomförde under 2020 var till en början relativt enkel. Dag 1 gör du 1 burpee sedan adderar du en burpee varje dag under hela året. Totalt kommer det alltså bli 66 795 burpees ett år.

Du kanske även gillar

Lämna en kommentar