Så kommer du igång med träningen!

Varje vecka får vi flertalet frågor om hur man kommer igång med träningen, hur man hittar sin motivation osv. Det är inget som bara kommer utan det är något man får jobba för. Motivation är också något som kan variera. Du behöver också tänka på alla delar i livet. Har du mycket att göra på jobbet, mycket med familjen och mycket på fritiden kanske du behöver se över när och hur du kan hitta tid för träning.

Fanny tränar



Här kommer lite tips på vad du kan tänka på:


Ta reda på vad som passar

Alla personer är olika och alla gillar vi olika saker. Vissa behöver jaga en boll för att röra på sig medans andra är rädda för bollar. Testa dig fram och prova på olika sporter och aktiviteter för att hitta vad du gillar. Men tänk också på att om du är otränad kommer den mesta träning vara jobbig i början.


Gör en plan
Boka in träningspassen i din kalender och försök komma på grejer som gör att du inte hoppar över dom. Det kan vara att bestämma träningsdejt med en kompis, lägga fram träningskläderna på kvällen inför morgodagenspass tex.

Gå inte ut för hårt

Boka inte in för många pass direkt. Är du motiverad och känner att du kommer in i ett bra träningsflow är det lätt att det blir för mycket. Missar du ett pass kanske du känner dig dålig osv.

Jag vill mer” känslan
En bra känsla att sträva efter är känslan att du har mer att ge och vill mer. När du tex avslutar ett löppass får du gärna känna att du vill springa mer. På så sätt skapar du en positiv känsla kring träningen.

Ät ordentligt
Samtidigt som du ökar din träning är det bra att tänka på att se till att du får i dig ordentligt med mat både innan och efter passen. Både så du orkar träna men även så kroppen återhämtar sig optimalt.

swimrum
Swimrun är en träningsform vi hittade för några år sen och som vi tycker är super kul. Läs mer om swimrun här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.