Hem Blogg Weekend i Schweiz

Weekend i Schweiz

av Team Lost

Schweiz är otroligt fint och det finns så många platser att utforska och upptäcka. Förra sommaren var vi i Engadin för ÖtillÖ Swimrun Engadin. Då gjorde vi sprint loppet som du kan läsa mer om här

Vår tanke var att göra det längre ÖtillÖ loppet i somras men corona pandemi satte käppar i hjulet. Istället åkte vi dit nu för en träningsweekend.

Fredag

Vi vaknade upp på hotellet Randolins till en utsikt med magiska berg.

Hotellet ligger ca 3 km utanför St Moritz och du kan läsa mer nedan om hur du åker dit. Vi åt frukost och sedan hämtade vi ut cyklar på hotellet.

Runt om kring i Engadin finns det massor med olika trail rundor och vi hade kollat ut en som låg ca 9 km från hotellet. Turen heter Fourcla Val Champagna.

På vägen stannade vi till i affären Go Vertikal för att köpa gas till stormköket. Sedan cyklade vi vidare till Samedan där starten för trailrundan gick. Vi parkerade cyklarna och började springa.

Det gick uppför och uppför och uppför. Starten var på 1600 höjdmeter och det kändes direkt på andningen. Vi gick en rätt mycket i början innan det plattade ut lite och vi kunde springa.

Vägen upp började med en grusväg för att sedan övergå till små stigar. Det var några kor på vägen och det fanns små bäckar så vi kunde fylla på vatten.

Väl uppe på toppen gjorde åt vi lunch, tog det lite lugnt och sen gjorde Patrik sina burpees innan det var dags att springa vidare ner på andra sidan berget.

Tillbaka vägen var fina små stigar som slingrade sig nedför berget. Låren blev trötta och fick en känsla “Rockman känsla” (kolla här så förstår du).

Turen blev ca 17 km och 1200 höjdmeter. Sedan väntade bara cyklingen tillbaka till hotellet. Nu var det mer uppför och vi var trötta så cyklingen tog lite längre tid. Vi stannade även och åt glass på vägen.

Tillbaka på hotellet tog vi det lugn, åt middag och gick förbi spaat och badade lite.

Tips: Spana in denna sida om du vill hitta vilka turer som finns att springa.

Se videon här:

Lördag

Väderprognosen visade regn men vi vakande upp till sol och klarblå himmel. Efter frukosten cyklade vi till Silvaplana.

Det är här start och mål för ÖtillÖ går och omgivningen är verkligen superfin.

Vi åt lunch och sedan mötte vi upp Davide från Paraglidning Engadin. Det var nämligen dags att flyga ner från Corvatsh. Vi åkte en kabinbana upp och sedan gick vi en genomgång hur det skulle gå till innan det var dags att flyga ner.

När all utrustning var färdig började vi gå och sedan springa nedåt och poff så var vi i luften .

Vi flög med varsin guide och fick se Silvaplana från ovan. Det var verkligen super häftigt. Vi landade sedan nere vid ett litet slott.  Har du inte testat paragliding är det en aktivitet vi verkligen rekommenderar.

Vi cyklade sedan tillbaka till hotellet pausade lite på vägen och njöt av omgivningarna.

På kvällen tog Fanny en liten löptur runt hotellet för att checka in ännu mer av omgivningarna.

Söndag

Dags att åka hem men innan frukost gav vi oss ut på en löptur bakom hotellet. Vi lyckades tajma soluppgången perfekt!

Patrik gjorde burpees och sedan var det dags för frukost och tåg hemåt igen.

En intensiv och rolig weekend i Schweiz!

Så åker du enklast till St Moritz / Engadin

Flyg till Zurich (det finns direktflyg från Stockholm och Göteborg)

Tåg från Zurich flygplats till St Moritz. Tågstationen ligger ca 10 minuter promenad från bagagebandet och det är enkelt att hitta. Det är två byten till St Moritz och resan tar ca 3h 40 minuter. Vi hade fixat biljetter innan och visade qr koder på tåget.

Från St Moritz går det sedan lokala bussar till hotellen eller hotellens egna shuttle bussar.

Förra sommaren bodde vi i den lilla byn Silvaplana och nu bodde vi på Randolins ca 3 km från St Mortiz.

Hotellen har ofta lånecyklar och det brukar ingå kabin kort så man kan åka upp på bergstopparna.