Hur hittar jag motivation till hemmaträning?

Hemmaträningsövningar florerar runt som aldrig förr. Vi är i en situation där många gym är stängda, event ställs in och vi kanske aldrig har haft så mycket tid som nu hemma. Många är friska och vill träna. Även om det är ett coronavirus som sprider sig runt om i världen så finns det ingen anledning att inte träna om du är frisk och mår bra. Känner du dig minsta sjuk ska du såklart inte träna. Är du orolig så föreslår vi att du besöker Folkhälsomyndighetens hemsida.

Även om det finns hur mycket hemmatränings som helst som du skulle kunna göra kanske du inte känner dig motiverad. Det kanske blir för mycket att välja på. Var ska du börja, hur ska du tänka? Motivationen kommer inte alltid av sig själv. Ibland är det bara att göra och när du känner av effekten och blir piggare och gladare kommer du vilja träna och känna dig motiverad.

Nedan följer några tips.

Du arbetar hemma
Du är van att ha dina dagliga rutiner och gå till jobbet en viss tid, ni har gemensam lunch och fika. Plötsligt sitter du ensam hemma. Att sitta still en hel dag gör dig inte effektivare. Små pauser gör dig därmed effektivare.

Tips:
Planera in en promenad i samband med lunch.
Planera in en utmaning, varje timme ska du tex göra 10 burpees. Hur många burpees kan du samla ihop under dagen. Få med fler på ditt arbete och se hur många burpees ni kan få ihop under en dag/ en vecka.
Bestäm en tid när du och en kollega/vän har Facetime-träning. Ni tränar ihop och gör enkla övningar när det tex är fika paus.

Hela familjen är hemma
Du försöker arbeta hemma samtidigt som hela familjen är hemma. Det är livligt och svårt att koncentrera sig. Avsätt 30 minuter och gör att pass där hela familjen inkluderas. Barnen blir av med överskotts energi och alla har lättare att ta det lugnt efter.
Tips på träningspass för familjen hittar du här.

Mitt gym är stängt
Ditt normala gym är stängt och du vet inte vad du ska träna.
Vill du ha ett cirkelpass för hela kroppen som inte kräver någon utrustning hittar du det på vår blogg.
Vill du ha en utmaning, hoppa på Patriks 365 dagars burpeeutmaning som finns på Patriks grupp på Facebook.
Vill du träna core – Fanny har ett 100 dagars gratis program här.
Vill du ladda ner en app där Fanny har pull-ups program samt att du samtidigt får tillgång till väldigt många andra tränares program inkl yoga hittar du appen här.
Vill du ut och springa? Hitta en lagom lång backe och gå/spring upp och ned 10 gånger.
Har du en TRX hemma har vi massor med bra övningar på vår blogg.

Lycka till med hemma träningen och skulle du ha köpt lite för mycket toalett papper kan du alltid använde de för träning.

You can also see the exercises in our videos at instagram.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.