Hem Race rapport Salomon 27K 2021 Racereport

Salomon 27K 2021 Racereport

av Team Lost

Igår var det dags för lopp igen. Salomon 27K under Kia Fjällmaraton veckan. Fjällmaraton veckan innehåller 8 lopp under 9 dagar och det finns ett något lopp för nästa alla. Allt från barnlopp till 100 km. De flesta loppen går i närheten av Ottsjö utanför Åre. Förra året sprang vi även då Salomon 27K men under valfri starttid dagen efter loppet eftersom det var Covid-19 restriktioner.

Loppet

Banan sträcker sig över 3 bergstoppar/fjäll och innehåller 1050 höjdmeter. I år gick loppet från Trillevallen med mål i Ottsjö vilket är en nyhet eftersom den alla andra år gått åt andra hållet. Loppet går på mjuka stigar som ibland är lite leriga och ibland springer man på spångar. I år var det inte lika blött och lerigt som förra året.

Vi bor vid målet i Ottsjö och fick skjuts till starten i Trillevallen och trodde vi var ute i god tid. Det var en hel del bilar och kö och när vi hade 20 minuter kvar till start hoppade vi ur bilen och började jogga uppför mot starten. Starten låg mycket högre upp i backen än vi trodde och 08:59 var vi på plats med 1 minut kvar till start. Vi hamnade rätt långt bak och början av loppet blev riktigt lugnt. Efter en stund började det lätta upp lite och vi kunde springa nedför innan det gick uppför igen.

Det gick rätt snabbt så var vi uppe på första av tre toppar. Vädret var perfekt löpväder, shorts och linne blev aldrig kallt även om det blåste lite på topparna. Vi sprang tillsammans och försökte hålla ihop även om det ibland var lite knepigt när det kom personer mellan oss.

Vi gick en del uppför och sprang och njöt av utsikten över den fina fjällen. Vi hade med energi och tog energi ungefär var 30 minut. På loppet fanns det 3 vätskestationer och vi stannade och tog vatten och lite energi på stationerna med. Det är obligatoriskt att ha ryggsäck och den var fullpackad med allt man behövde ha med.

Även om det var kö i starten och vi tog det rätt lugnt så sprang vi ca 10 minuter snabbare än förra året. Vi kom i mål glada och nöjda. Fjällmaraton anordnar kul och välordnande tävlingar fulla av löparglädje.

Se mer från loppet på Youtube: